Ти ми казваше едно време, че вярваш още в българския народ. Хайде де! Не се подигравай! В кого вярваш ти ? В това ли рабско племе, което търпи всичко това? Виж го изобразен в представителите му.
Народа, в когото ти вярваш, е роб, казвам ти, роб; робуването е за него блаженство, тиранията благодеяние, роболепието геройство, презрителното хъркане отгоре – музика! И пак този народ е клет и нещастен, трижд нещастен! Бит от съдбата, осъден да страда и да тегли за други, мъчен от неприятели, а още повече от приятели и спасители, той нямаше нито една твърда точка, на която да спре погледа си, една дръжка, на която да се ослони, той е изгубил вярата в себе си и в съдбата си и е станал тъй "практичен" и трезвен, трезвен до безчувственост. Без помощ, без съвет, съкрушен и разкъсан външно и вътрешно, ето го на, една печална, от бури разсипана останка от стари времена...
Има ли кой да го съживи, да го повлече подире си? – Идеали? – Суета, вятър!...
Алеко Константинов
Свързани теми
безчувственост
бит
благодеяние
блаженство
буря
време
вяра
вятър
геройство
друг
дръжка
идеал
имам
кълна
музика
народ
неприятел
останка
племе
поглед
помощ
представител
приятел
роб
робуване
спасител
стана
суета
съвет
съдба
твърд
тирания
точка
хъркане
Подобни цитати
Хората често казват един на друг: аз те обичам. Но когато целувчиците свършат, любовта също свършва. Защото любовта иска жертва, а тази жертва се принася трудно, жал ни е за самите нас, не ни се иска за любимия нещо да направим, да пострадаме, да потърпим, да се смирим, да простим най-дребното. И се получава следното: само как се обичаха, а след десет минути се карат.
Значи любов няма, защото любовта обезателно изисква страдания за любимия: ето заради любимия, заради своята любов аз ще помълча, заради любимия ще потърпя...
Истинска е само тази любов, която не бяга от кръст, не се бои от страдания, готова е за рани и за смърт заради любимия, която във време на изкушения не отпада, а обратно – още повече се възпламенява, още повече се радва поради това, че може да се прояви.
Защото любовта може да се прояви само в изпитания, само в изкушения. Затова и те се допускат от Бога – за да прояви човекът своята любов...
Дмитрий Смирнов
Ако целият ти живот е преминал гладко и безгрижно, плачи над самия себе си. Защото и Евангелието, и опитът на народа в един глас твърдят, че никой, без големи страдания и мъка, не е оставил каквото и да е велико и полезно дело, нито пък се е прославил на небесата. Ако ли пък целият твой живот е напоен с пот и сълзи за достигане на правдата и истината, радвай се и се весели, защото, наистина, голяма ще е твоята награда на небесата. Не се поддавай никога на безумната мисъл, че Бог те е оставил. Знае Бог точно колко можеш да понесеш и отмерва страданията и мъките за всекиго. "Както хората знаят – казва св. Нил Сорски, – каква тежест може да носи конят, каква магарето, каква камилата, и според това ги товарят – според техните сили; както грънчарят знае колко време трябва да държи грънците в огъня, та нито да се напукат, нито пък да останат недопечени – как Бог не ще да знае на коя душа, колко и какви изкушения да проводи, за да я подготви и направи способна за Небесното Царство.
Николай Велимирович
Страшно ще бъде второто пришествие на Христа, страшен ще бъде Съдният ден на този свят, но ужасно ще бъде и идването на антихриста. Ще царува - духовна слепота. Рядко ще видиш - духовно разумен човек. Ще се срещат хора с плътски ум. Затова, няма да разпознаят злото в антихриста.
А ще го имат за благодетел. Който стои като кърмаче при майка, до майката Църква - той ще запази духовният си ум. Нали и Христос ни е предупредил, да не потънем в ядене, пиене и житейски грижи.
Прекалената грижа за делата на този преходен свят, развиват плътският разум, но изсушават духовният разум. И затова, човек не е способен да види Божието откровение.
Врагът човешки, потапя хората в разни житейски грижи, за да забравят за спасението си. Хората ще престанат да копнеят за Божието Царство, Божият съд няма да ги плаши, цялото им внимание ще бъде на днешният ден.
Братя и сестри, оставете житейската суета! Идете в Храма! Покайте се и се Причастете!
Николай Гурянов
Детето се нуждае от много любов и много нежност, а също и от много ръководство. То иска да седнеш до него, да ти разкаже за своите проблеми, иска ласкаво да го помилваш и да го целунеш. Когато детето е неспокойно и немирно, трябва мама да го вземе на ръце, да го прегърне и да го целуне, за да се успокои, и умиротвори. Ако човек се е наситил на нежност и любов, когато е бил малко дете, то впоследствие той ще има сили, да преодолее всички проблеми, с който се сблъска в живота си.
Но жените са принудени да работят, защото на нас все не ни достигат парите. В резултат от това, децата се лишават от своята мама. Заради нещо нищожно ние губим смисъла и целта на семейството. Истината е, че на нас не ни достигат парите, защото винаги искаме най-новия телевизор, най-модерната кола и множество други украшения. Нас ни унищожава суетата на тоя век и като не можем да се контролираме, постоянно искаме повече и повече, а в резултат дечицата ни остават без любов и внимание.
Паисий Светогорец
Защо мнозина не разбират беседите за духовните неща?
Поради затлъстялост на сърцето. Ако сърцето е преизпълнено с пристрастия към земното, то загрубява, както е казано: "угои се, задебеля и затлъстя". В този вид то тегли надолу като котва и приковава о земята душата с нейния ум. Така, въртейки се в кръга на низкото, сърцето става неспособно и не може да се издигне към небесното - като птица, натежала от храна. Пребивавайки в земното и греховното, то не вижда възвишеното, и целият му строй му е противен...Небесното е област, съвършено незпозната за него. Умът и сърцето нямат нищо в своите разбирания и опит, които да приложат към тамошното, та да видят небесното поне "смътно като през огледало". Ето защо нито мислят за това, нито искат да слушат другите, които разсъждават, нито пък отварят книгите, които пишат за това. Не поради това ли у мнозина ще видите понякога не едно светско списание, но нито едно духовно такова, нито пък духовна книга, нито дори Евангелието?
Теофан Затворник